ALGEMENE VOORWAARDEN DE GROOTE GASTON
Artikel 1 – Definities
1.1. “AV”: onderhavige algemene voorwaarden;
1.2. “Goederen”: alle goederen aangeboden door DE GROOTE GASTON (zoals allerhande machines voor het aanbrengen en verwijderen van wegmarkeringen, markeringsproducten, voorgevormde thermo- en koudplasten en vangrails (niet-limitatieve opsomming));
1.3. “Diensten”: alle diensten aangeboden door DE GROOTE GASTON (zoals het aanbrengen en verwijderen van wegmarkeringen, reinigingsopdrachten op plaatsen waar wegmarkeringen waren aangebracht, het plaatsen en verwijderen van vangrails en adviesverlening (tekeningen, berekeningen, etc.) (niet-limitatieve opsomming);
1.4. “DE GROOTE GASTON”: de naamloze vennootschap “De Groote Gaston”, met maatschappelijke zetel te 9810 Nazareth, Souverainestraat 6, BTW BE-0417.010.522, RPR Gent, afdeling Gent;
1.5. “Klant”: Elke overheidsinstantie en/of rechtspersoon, evenals elke persoon die in naam of voor rekening van een overheidsinstantie en/of rechtspersoon een bestelling/opdracht plaatst bij DE GROOTE GASTON en/of Goederen aankoopt bij DE GROOTE GASTON;
1.6. “Website”: https://www.wegmarkeringen.be.
Artikel 2 – Toepassingsgebied AV
2.1. Alle commerciële relaties, zowel huidige als toekomstige, tussen DE GROOTE GASTON en de Klant, worden beheerst door (in hiërarchisch dalende volgorde) (i) indien de Klant een overheid is, het bijzonder bestek, (ii) de schriftelijke overeenkomst tussen DE GROOTE GASTON en de Klant, (iii) de schriftelijke of elektronische bestelbon uitgaande van de Klant zoals bevestigd door De GROOTE GASTON, (iv) de door de Klant ondertekende of anderszins aanvaarde offerte uitgaande van DE GROOTE GASTON, (v) deze AV en (vi) het Belgische recht.
2.2. DE GROOTE GASTON zal deze AV steeds aan de Klant overmaken voor de totstandkoming van de overeenkomst. Door het aansluitend plaatsen van een bestelling/opdracht bij DE GROOTE GASTON, erkent de Klant bijgevolg kennis genomen te hebben van deze AV en deze te aanvaarden. De AV hebben steeds voorrang op deze van de Klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.
2.3. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door DE GROOTE GASTON van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt DE GROOTE GASTON niet het recht dit later in te roepen.
2.4. DE GROOTE GASTON behoudt zich het recht voor om haar AV op ieder moment aan te passen of te wijzigen na voorafgaande schriftelijke kennisgeving aan de Klant.
2.5. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In zulk geval zullen DE GROOTE GASTON en de Klant trachten de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling. Komen partijen niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.
2.6. DE GROOTE GASTON is gerechtigd om deze AV te updaten door een nieuwe versie op de Website te plaatsen waarbij DE GROOTE GASTON de datum van herziening zal aangeven bovenaan op de eerste pagina van deze AV. De nieuwe AV zijn van toepassing op overeenkomsten gesloten na deze datum. Het is de Klant in dit kader ten zeerste aangewezen om regelmatig de Website en de betreffende pagina waarop de AV worden weergegeven, te raadplegen om zeker te zijn dat de Klant kennis heeft van enige wijzigingen.
Artikel 3 – Activiteiten DE GROOTE GASTON
3.1. De activiteiten van DE GROOTE GASTON kunnen in twee grote pijlers opgedeeld worden:
i. Het uitvoeren van Diensten;
ii. De verkoop van Goederen.
3.2. Een overeenkomst met de Klant kan betrekking hebben op één of meerdere van deze activiteiten.
3.3. Deze AV behandelen eerst de algemene bepalingen die van toepassing zijn op alle activiteiten van DE GROOTE GASTON (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld), en erna de specifieke bepalingen die uitsluitend betrekking hebben op een welbepaalde activiteit van DE GROOTE GASTON.
Artikel 4 – Publicitaire aankondigen
4.1. Catalogi, nieuwsbrieven, brochures, folders, prijsindicaties, publicitaire aankondigingen, alsook de vermeldingen op de Website van DE GROOTE GASTON zijn geheel vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling/opdracht door de Klant.
Artikel 5 – Offertes
5.1. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling/opdracht waarop ze betrekking heeft en geldt dus niet automatisch voor volgende gelijkaardige bestellingen/opdrachten. Offertes omvatten enkel de bestelling/opdracht die er uitdrukkelijk in vermeld wordt. De offertes worden opgemaakt als een schatting aan de hand van opmetingen uitgevoerd door de Klant dan wel DE GROOTE GASTON zelf. Elke offerte is ondeelbaar en geldt voor de volledige bestelling/opdracht wat impliceert dat de offerte niet kan opgedeeld worden per deelbestelling/deelopdracht.
5.2. Een offerte geldt slechts voor de duur die erop wordt vermeld, en, bij gebreke hieraan, voor een duur van zes (6) maanden.
5.3. De prijsinschatting in de offerte geldt slechts op voorwaarde dat de Klant alle gegevens, noodzakelijk of nuttig voor de uitvoering van de bestelling/opdracht heeft meegedeeld aan DE GROOTE GASTON.
Artikel 6 – Totstandkoming overeenkomst
6.1. De overeenkomst met de Klant komt pas tot stand door (het volgende bij gebreke aan het vorige) (i) de schriftelijke toewijzing van de bestelling/opdracht aan DE GROOTE GASTON bij het doorlopen van een aanbestedingsprocedure (indien van toepassing), (ii) het ondertekenen van een schriftelijke overeenkomst tussen DE GROOTE GASTON en de Klant, (iii) de schriftelijke of elektronische orderbevestiging uitgaande van een persoon bevoegd om DE GROOTE GASTON te verbinden, (iv) de ondertekening van de Klant van de offerte uitgaande van DE GROOTE GASTON en (v) begin van uitvoering van de bestelling/opdracht door DE GROOTE GASTON.
6.2. Eventuele wijzigingen of aanvullingen – na totstandkoming van de overeenkomst – zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van beide partijen (o.a. m.b.t. de betalingsvoorwaarden, leverings- of uitvoeringstermijnen). Bij ontstentenis van voormeld schriftelijk akkoord, wordt ervan uitgegaan dat deze zijn uitgevoerd conform de (mondelinge) instructies van de Klant. Ingeval hierdoor extra Diensten worden uitgevoerd door DE GROOTE GASTON waarvoor geen prijs was voorzien in de oorspronkelijke offerte, worden deze aangerekend via de onvoorziene kostenpost.
6.3. DE GROOTE GASTON behoudt zich steeds het recht voor om bijkomende informatie op te vragen aangaande de Klant, diens activiteiten of kredietwaardigheid en – bij gebreke aan mededeling hiervan – de uitvoering van de bestelling/opdracht te weigeren of op te schorten, dan wel integrale voorafbetaling, betaling in schijven of een voorschot te eisen.
Artikel 7 – Annulering
7.1. Annulering door de Klant
In dit kader zijn Art. 22 en 30 van toepassing respectievelijk voor Diensten en Goederen.
7.2. Annulering door DE GROOTE GASTON
Bij (gehele of gedeeltelijke) annulering van de overeenkomst door DE GROOTE GASTON (onder meer wegens het niet of niet meer voorradig zijn van de Goederen), is DE GROOTE GASTON – indien er geen alternatieve oplossing voorhanden is – gehouden om alle reeds betaalde gelden terug te betalen, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van de prijs, onverminderd het recht van de Klant om een hogere schadevergoeding te vorderen indien het bewijs van hoger geleden schade geleverd kan worden.
DE GROOTE GASTON is gerechtigd de bestelling te annuleren zonder enig recht op schadevergoeding wanneer:
- Deze is gebaseerd op foutieve informatie van de Klant dan wel wanneer DE GROOTE GASTON vermoedt dat de Klant beroep doet op DE GROOTE GASTON omwille van redenen die niet als objectief redelijk en aanvaardbaar kunnen worden beschouwd.
- DE GROOTE GASTON na de totstandkoming van de overeenkomst, omwille van omstandigheden van overmacht of hardship (cfr. Art. 16), niet (langer) in staat is om de bestelling/opdracht uit te voeren. In dit geval zal DE GROOTE GASTON de Klant hiervan binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen.
In ieder geval blijven betaalde gelden voor reeds geleverde Diensten en/of Goederen verschuldigd door de Klant aan DE GROOTE GASTON en zullen niet worden terugbetaald. Indien de prijs voor reeds geleverde Diensten en/of Goederen nog niet werd gefactureerd, heeft DE GROOTE GASTON het deze alsnog te factureren.
Artikel 8 – Voorschot
8.1. DE GROOTE GASTON behoudt zich steeds het recht voor aan de Klant (i) een voorschot, (ii) betaling in schijven of (iii) de integrale betaling te vragen alvorens tot uitvoering van de bestelling/opdracht over te gaan.
8.2. De niet-tijdige betaling van het voorschot leidt in ieder geval tot de opschorting van de leverings- en uitvoeringstermijn. Ingeval de Klant ook na aanmaning weigert over te gaan tot betaling, behoudt DE GROOTE GASTON zich het recht voor de gehele bestelling/opdracht, of een gedeelte daarvan te annuleren, in welk geval de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn van 15% van de prijs van de bestelling/opdracht, met een min. van 250 euro.
Artikel 9 – Prijs
9.1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en exclusief BTW.
Artikel 10 – Elektronische facturatie
10.1. Door het plaatsen van de bestelling/opdracht verklaart de Klant zich uitdrukkelijk akkoord met het gebruik van elektronische facturatie door DE GROOTE GASTON, behoudens schriftelijke afwijking.
Artikel 11 – Betaling
11.1. DE GROOTE GASTON behoudt zich steeds het recht voor om, wat betreft de Diensten, de prijs te factureren in schijven naargelang de vordering in de uitvoering van de bestelling/opdracht. Wat betreft de Goederen, behoudt DE GROOTE GASTON zich steeds het recht voor om de prijs te factureren voor de levering van de Goederen.
11.2. De Klant bezorgt DE GROOTE GASTON de correcte gegevens die nodig zijn voor het opstellen en versturen van de factuur (met inbegrip, maar niet beperkt tot vennootschapsnaam, vennootschapsvorm, BTW-nummer, bedrijfsadres, etc.). Ingeval de Klant foute gegevens bezorgt aan DE GROOTE GASTON, zal DE GROOTE GASTON de forfaitaire kost voor het corrigeren van deze gegevens in de administratie van DE GROOTE GASTON doorrekenen aan de Klant ten bedrage van 50 euro.
11.3. De Klant dient een voorstel tot facturatie van DE GROOTE GASTON goed te keuren binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen na verzending. In afwezigheid van een reactie van de Kant binnen voornoemde termijn, wordt deze geacht het voorstel tot factuur te aanvaarden, waarna DE GROOTE GASTON zal overgaan tot facturatie die redelijkerwijze niet meer betwist kan worden overeenkomstig Art. 11.5.
11.4. Tenzij wanneer uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van DE GROOTE GASTON door de Klant integraal betaalbaar via overschrijving binnen de dertig (30) kalenderdagen volgende op factuurdatum en zonder korting op factuurdatum.
11.5. Facturen kunnen – mits uitzondering indien DE GROOTE GASTON voorafgaand een voorstel tot facturatie heeft verzonden overeenkomstig Art. 11.3 - enkel geldig worden geprotesteerd middels aangetekend schrijven binnen een termijn van zeven (7) kalenderdagen na factuurdatum en met vermelding van de factuurdatum, factuurnummer, alsook een gedetailleerde motivering van het protest.
11.6. De onvoorwaardelijke betaling van een deel van het factuurbedrag, geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van het corresponderende deel van de factuur.
11.7. Deelbetalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst toegerekend op de inningskosten, vervolgens op het schadebeding, de vervallen rente en ten slotte op de hoofdsom, waarbij bij voorrang wordt toegerekend op de oudste openstaande hoofdsom.
Artikel 12 – Laattijdige betaling
12.1. Ingeval van niet-tijdige betaling van (al dan niet een deel van) de factuur op de vervaldag door de Klant:
- Wordt van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een nalatigheidsinterest aangerekend van 1% per achterstallige maand, waarbij elke begonnen maand als volledig verlopen wordt beschouwd. Bovendien wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met alle inningskosten van DE GROOTE GASTON verbonden aan de invordering van de schuld, alsook met 15 % van het factuurbedrag (excl. BTW), met een min. van € 250 ten titel van forfaitaire schadevergoeding, onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade;
- Behoudt DE GROOTE GASTON zich het recht voor om elke verdere levering/uitvoering onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige ingebrekestelling andere bestellingen/opdrachten als geannuleerd te beschouwen, in welk geval de Klant een schadevergoeding is verschuldigd, zoals bepaald in Art. 8.2, en dit onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade;
- Brengt dit de onmiddellijke opeisbaarheid mee van alle andere facturen, zelfs deze die nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane betalingsvoorwaarden.
12.2. Hetzelfde geldt ingeval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij elk ander feit wijzend op de insolvabiliteit van de Klant.
Artikel 13 – Termijnen
13.1. Behalve indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, worden de leverings- en uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgesteld. Als werkdagen worden niet beschouwd: zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen & inhaalrustdagen en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan naar het deskundige oordeel van DE GROOTE GASTON het werk gedurende ten minste vier (4) uur onmogelijk maken of zouden maken.
13.2. Behoudens indien uitdrukkelijk anders overeengekomen of anders voorzien in het bestek, zijn leverings- en uitvoeringstermijnen louter indicatief en bij benadering vastgesteld. De overschrijding van de voorziene termijnen kan geen aanleiding geven tot verbreking of annulering van de bestelling/opdracht, beëindiging van de overeenkomst ten laste van DE GROOTE GASTON, indeplaatsstelling of enige boete of schadevergoeding van welke aard ook. Overschrijding van de termijnen ontheft de Klant niet van haar verplichtingen.
13.3. Voormelde termijnen vervallen automatisch en worden dienovereenkomstig verlengd in geval:
- DE GROOTE GASTON niet tijdig beschikt over alle noodzakelijke gegevens, documenten, specificaties en instructies van de Klant;
- Er in hoofde van de Klant nog uitstaande vorderingen zijn ten aanzien van DE GROOTE GASTON;
- Van wijzigingen in de bestelling/opdracht waardoor DE GROOTE GASTON min- of meerwerken dient uit te voeren (cfr. Art. 25);
- Van omstandigheden die door DE GROOTE GASTON bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en redelijkerwijze niet kunnen vermeden worden (zoals, doch zonder limitatief te zijn, de schorsing van de signalisatievergunning, het verplaatsen of verleggen van voor de indiening van de offerte niet gekende kabels en leidingen of andere interfererende werken of het niet meewerken en/of in gebreke blijven van de onderaannemers of de gevolgen van een foutieve uitvoering van de werken van deze onderaannemers);
- Van overmacht/hardship (cfr. Art. 16).
Artikel 14 – Klachten
14.1. Klachten met betrekking tot de uitvoering van Diensten moeten door de Klant worden gemeld binnen de termijnen vermeld in Art. 27.
14.2. Klachten met betrekking tot de levering van Goederen moeten door de Klant worden gemeld binnen de termijnen vermeld in Art. 33 (zichtbare gebreken) en Art. 34 (verborgen gebreken).
14.3. Klachten dienen steeds schriftelijk of per email te worden overgemaakt aan DE GROOTE GASTON, met identificatie van de uitgevoerde Diensten en/of Goederen, met inbegrip van een gedetailleerde motivering van de klacht.
14.4. Klachten ontheffen de Klant geenszins van haar betalingsverplichting (cfr. Art. 11).
14.5. Onverminderd het voorgaande, is de Klant in elk geval gehouden tot vergoeding van de kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
Artikel 15 – Aansprakelijkheid
15.1. De aansprakelijkheid van DE GROOTE GASTON is – behoudens opzet of zware fout - in elk geval beperkt tot het laagste bedrag van volgende bedragen (i) de prijs betaald voor de uitgevoerde Diensten/Goederen, die gebreken vertonen (ii) het bedrag uitgekeerd door de verzekeraar(s) van DE GROOTE GASTON, en in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de Belgische wet is opgelegd.
15.2. DE GROOTE GASTON zal in geen geval aansprakelijk zijn voor:
- Onrechtstreekse of gevolgschade, zoals, maar niet beperkt tot, inkomstenderving, imagoschade, schade aan derden, schade aan andere goederen die in aanraking komen met de gebrekkige Goederen of enige vervolgschade door deze Goederen veroorzaakt;
- Bijkomende schade ontstaan door verder gebruik of verdere toepassing door de Klant na vaststelling van het gebrek;
- (Additionele) schade, veroorzaakt door het niet naleven van de instructies van DE GROOTE GASTON (zoals, maar niet beperkt tot, het niet verwijderen van oude wegmarkeringen cfr. Art. 24.1);
- Schade en/of gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks worden veroorzaakt door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid (zoals, maar niet beperkt tot, eventuele vervuiling en/of beschadiging van wegmarkeringen bij asfaltwerken of andere werken en/of door het overrijden door zwaar werfverkeer, waardoor de garantie van reflectiewaarden, hechting en/of stroefheid vervalt of, bij het plaatsen van vangrails, schade aan ondergrondse kabels wanneer de ligging ervan niet overeenstemt met het door de Klant aangeleverde KLIP-plan);
- Normale slijtage, buitengewone belasting, externe invloeden (zoals, maar niet beperkt tot, ongunstige (weers)omstandigheden (te vochtig en/of te koud weer, gebruik van dooizouten);
- Schade aan de ondergrond indien er gestraald moet worden;
- Schade ontstaan door verkeerde, onbetrouwbare, onvolledige of laattijdige instructies van de Klant;
- Schade veroorzaakt door overmacht of hardship cfr. Art. 16.
15.3. De aansprakelijkheid van DE GROOTE GASTON kan enkel weerhouden worden door de rechtstreekse Klant van DE GROOTE GASTON en niet door derden.
Artikel 16 – Overmacht & hardship
16.1. Partijen zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht of hardship: alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is zodat het niet redelijk zou zijn om de overeenkomst verder uit te voeren of verder uit te voeren onder dezelfde voorwaarden (zoals, doch niet beperkt tot oorlog, natuur- en weeromstandigheden, brand, inbeslagname, vertragingen bij of faillissement van derde partijen, algemene schaarste aan grondstoffen of Goederen, personeelstekort, staking, lock-out, bedrijfsorganisatorische omstandigheden, dreiging en daden van terrorisme, epidemieën en pandemieën en van de overheid uit opgelegde maatregelen).
16.2. Wanneer één van de partijen geconfronteerd wordt met overmacht of hardship, zal deze partij het recht hebben om de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk op te schorten. Indien de situatie van overmacht of hardship gedurende twee (2) maanden aanhoudt, hebben beide partijen – ook de partij die niet geconfronteerd wordt met de situatie van overmacht of hardship – het recht de overeenkomst te beëindigen door eenvoudige schriftelijke betekening, zonder dat enige schadevergoeding verschuldigd is of kan zijn.
Artikel 17 - Niet-Afwerving
17.1. Het is de Klant verboden om werknemers, medewerkers of zelfstandige dienstverleners van DE GROOTE GASTON, al dan niet actief, direct of indirect, af te werven en in dienst te nemen gedurende de duur van de commerciële relatie met DE GROOTE GASTON Diensten en tot en met één jaar na het einde van de commerciële relatie.
17.2. In geval de Klant de verplichting in onderhavig artikel overtreedt, zal de Klant gehouden zijn tot het betalen van een forfaitaire schadevergoeding aan DE GROOTE GASTON, gelijk aan het huidige bruto jaarsalaris / de jaarbezoldiging van de afgeworven werknemer, resp. zelfstandige dienstverlener, zonder dat afbreuk gedaan wordt aan het recht op een hogere vergoeding van in geval van hogere bewezen schade .
Artikel 18 - Netting
18.1. Overeenkomstig de bepalingen van de Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004 zal in het geval van de opening van een insolventieprocedure of in het geval van het beslag of enig ander geval van samenloop lastens partijen, er van rechtswege schuldvergelijking toegepast worden tussen alle schulden en schuldvorderingen tussen partijen bestaand op het ogenblik waarop de insolventieprocedure, het beslag of een geval van samenloop plaatsvindt, ongeacht de datum van hun opeisbaarheid, hun doel of de valuta waarin zij zijn uitgedrukt. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door partijen doorgevoerde schuldvergelijking.
Artikel 19 - Privacy
19.1. De verwerking van persoonsgegevens door DE GROOTE GASTON betreffende een (potentiële) Klant vindt plaats conform de privacyverklaring van DE GROOTE GASTON, dewelke kan geconsulteerd worden op de Website. In dit kader, treedt DE GROOTE GASTON op als verantwoordelijke voor de verwerking. Deze privacyverklaring bevat onder meer informatie over de persoonsgegevens die DE GROOTE GASTON verzamelt, alsook over de wijze waarop DE GROOTE GASTON deze gebruikt en verwerkt.
19.2. Door het aankopen van de Goederen resp. door een overeenkomst af te sluiten met DE GROOTE GASTON, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze privacyverklaring en deze te aanvaarden.
Artikel 20 - Bevoegde rechtbanken en toepasselijk recht
20.1. Alle geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het arrondissement waar DE GROOTE GASTON haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij DE GROOTE GASTON hiervan uitdrukkelijk afwijkt.
20.2. Het Belgisch recht is van toepassing.
Artikel 21 - Taal
21.1. De oorspronkelijke taal van deze voorwaarden is het Nederlands. Vertalingen of documenten opgesteld in een andere taal vormen steeds louter een toegift naar de Klant toe. In het geval van tegenstrijdigheden, zal de Nederlandse versie steeds prevaleren.
Artikel 22 - Annulering door de Klant
22.1. Bij schriftelijke annulering van de overeenkomst middels aangetekend schrijven door de Klant, is DE GROOTE GASTON gerechtigd om alle kosten voor reeds geleverde prestaties aan de Klant aan te rekenen verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van de prijs, met een minimum van 250 euro (excl. BTW), onverminderd het recht van DE GROOTE GASTON om een hogere schadevergoeding te vorderen.
Artikel 23 - Prijs
23.1. De prijzen zoals weergegeven in de offerte/overeenkomst/bestek gelden volgens de meest recente versie van (i) het Standaardbestek 250 voor wegenbouw in het Vlaams Gewest, (ii) de Qualiroute in het Waals Gewest en (iii) het Typebestek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
23.2. De prijzen gelden voor dagprestaties (dus niet voor weekend- en/of nachtwerk waarvoor een toeslag zal worden aangerekend).
23.3. Het minimumforfait per interventie is steeds van toepassing, tenzij anders vermeld in de offerte/overeenkomst/bestek.
23.4. Voor kleine figuraties (bv. het symbool van een fiets, chevrons, etc.) wordt een oppervlakte aangerekend die gelijk is aan de kleinst mogelijke rechthoek die gevormd kan worden rond de figuratie. Bij het verwijderen van curing voor het aanbrengen van overgangen, arceringen, dambordmarkeringen en fietsoversteken worden de tussenafstanden ook aangerekend.
23.5. De prijzen gelden voor uitvoeringen op asfalt. Op andere ondergronden zullen meerkosten worden aangerekend voor de extra behandeling die nodig is om optimale hechting van de markeringen te bekomen. Per ondergrond houden deze behandelingen concreet in:
- Betonverharding:
(i) Zand- of waterstralen (teneinde de curing te verwijderen)
(ii) Aanbrengen primer (enkel bij thermoplasten en koudplasten)
- Gepolierde betonverharding (voor markeringen in wegenverf of tweecomponentenverf):
(i) Etsen
(ii) Reinigen en neutraliseren van de PH-waarde
- Klinkers:
(i) Zand- of waterstralen
(ii) Aanbrengen primer
Niet inbegrepen in de prijs
23.6. Behoudens andersluidende vermelding, zijn kosten voor traceren, eventuele stortkosten of gebruik van botsers niet inbegrepen in de prijzen opgegeven in de offerte/ overeenkomst.
23.7. Behoudens andersluidende vermelding, zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator naderhand oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop de offerte wordt verzonden naar de Klant of de overeenkomst wordt gesloten met de Klant niet inbegrepen in de prijzen opgegeven in de offerte/overeenkomst.
23.8. Ingeval de Klant wijzigingen aanbrengt aan het oorspronkelijke plan na de orderbevestiging door DE GROOTE GASTON en dit aanleiding geeft tot extra kosten, kunnen deze bovenop de reeds overeengekomen prijs worden aangerekend aan de eenheidsprijs.
23.9. Wachttijden of ander oponthoud (exclusief weersomstandigheden) worden aangerekend aan 65 euro per uur (exclusief btw) per medewerker van DE GROOTE GASTON.
23.10. Prijswijzigingen
Zelfs in geval van een prijs uitgedrukt als absoluut forfait leidt elke stijging (en dus geen daling) met 5% van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:
p = P x (0,40 x s/S + 0,40 x i/l + 0,20)
“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag. “S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag voor het indienen van de offerte/ afsluiten van een overeenkomst, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen. “s” is het uurloon zoals het werd opgenomen voor de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was. “I” is het maandelijks indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag voor het indienen van de offerte/overeenkomst. “i” is het indexcijfer zoals het werd opgenomen voor de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.
Artikel 24 - Uitvoering van de overeenkomst
24.1. De Klant is gehouden tot een vlotte samenwerking en de nodige ondersteuning bij de voorbereiding en uitvoering van de bestelling/opdracht door DE GROOTE GASTON. Dit omvat onder meer (maar is niet beperkt tot):
- Het verstrekken van alle noodzakelijke gegevens en documenten;
- Het geven van de nodige specificaties en instructies omtrent de invulling van de bestelling/opdracht;
- Het geven van de nodige inlichtingen omtrent de locatie waar de bestelling/opdracht dient uitgevoerd te worden en de vrije toegang tot de locatie op de gevraagde tijdstippen;
- In geval van overschilderen van bestaande vervuilde, oude of deels vergane wegmarkeringen deze volledig te verwijderen en het werkterrein grondig te reinigen alvorens de nieuwe wegmarkering aan te brengen, dit teneinde de goede hechting van de nieuwe verf met de ondergrond te vrijwaren. Indien de Klant toch expliciet vraagt de oude wegmarkeringen niet te verwijderen en enkel te laten overschilderen, dan heeft DE GROOTE GASTON de keuze om ofwel (i) de Diensten onder verantwoordelijkheid en risico van de Klant uit te voeren, ofwel (ii) om de Diensten te annuleren, in welk geval de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn van 15% van de prijs van de bestelling/opdracht, met een min. van 250 euro.
- In het geval de Klant een rechtspersoon is waarvoor DE GROOTE GASTON in onderaanneming werkt, het respecteren van de regels inzake signalisatie en het aanvragen van de nodige vergunningen met betrekking tot signalisatie zoals bepaald in de meest recente versie van (i) het Standaardbestek 250 voor wegenbouw in het Vlaams Gewest, (ii) de Qualiroute in het Waals Gewest en (iii) het Typebestek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hiernaast zal de Klant – behoudens afwijkende bepalingen in een afzonderlijke overeenkomst – geen werkgeversgezag uitoefenen op de werknemers van DE GROOTE GASTON.
- Het aanleveren van het KLIP-plan bij plaatsing van vangrails;
- Het garanderen van een veilige werkplek voor de werknemers van DE GROOTE GASTON en hiervoor de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen.
DE GROOTE GASTON is er niet toe gehouden om de juistheid van de door de Klant verstrekte gegevens te controleren en is aldus gerechtigd om zich hier zonder meer op te baseren. De Klant is te allen tijde verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid hiervan en vrijwaart DE GROOTE GASTON voor aanspraken hieromtrent.
24.2. DE GROOTE GASTON voert de bestelling/opdracht uit op zelfstandige basis. Deze onafhankelijke samenwerking tussen DE GROOTE GASTON en de Klant brengt geen enkele band van ondergeschiktheid tussen haarzelf, haar aangestelden en/ of werknemers met zich mee.
24.3. De Klant staat ervoor in dat de overeengekomen locatie voor de uitvoering van de bestelling/opdracht toegankelijk is. Indien de aanvang of de voortgang van de uitvoering van de bestelling/opdracht wordt vertraagd, verstoord of bemoeilijkt door één of meerdere factoren, zoals in dit artikel beschreven, zal/zullen:
- De uitvoering van de bestelling/opdracht niet worden aangevat en/of onmiddellijk worden stopgezet (zonder dat er door DE GROOTE GASTON enige schadevergoeding verschuldigd is), en;
- De kosten (zoals onder meer nutteloze verplaatsingskosten en wachttijden langer dan een half uur) door DE GROOTE GASTON aan de Klant worden doorgerekend, met een minimum van € 250,00.
24.4. DE GROOTE GASTON behoudt zich het recht voor de uitvoering van de bestelling/opdracht (gedeeltelijk) uit te besteden aan onderaannemers.
24.5. DE GROOTE GASTON is enkel gehouden prestaties te leveren conform de overeenkomst met de Klant. Alle bijkomende Diensten en/of Goederen die niet expliciet werden voorzien zullen worden beschouwd als meerwerk zullen worden aangerekend cfr. Art. 25.
24.6. DE GROOTE GASTON streeft naar de goede uitvoering van de opdracht, waarbij DE GROOTE GASTON steeds de gepaste zorgvuldigheid en goede trouw aan de dag zal leggen.
Artikel 25 - Min- en meerwerken
25.1. Wijzigingen en/of aanvullingen aan een bestelling/opdracht – als gevolg van (i) instructie(s) van de Klant, (ii) onvoorziene omstandigheden of (iii) om het even welke andere reden – zijn enkel mogelijk in onderling schriftelijk akkoord tussen DE GROOTE GASTON en de Klant. DE GROOTE GASTON zal zich binnen de mate van het mogelijke steeds flexibel opstellen en deze wijzigingen/aanvullingen waar mogelijk proberen te aanvaarden, maar kan in geen geval verplicht zijn om deze ook effectief door te voeren indien zij dit niet uitdrukkelijk heeft bevestigd. Dergelijke wijzigingen zullen door DE GROOTE GASTON worden verrekend op basis van de overeengekomen eenheidsprijzen. DE GROOTE GASTON en de Klant zullen hun akkoord hieromtrent schriftelijk bevestigen.
25.2. De hieraan verbonden min- en of meerkosten worden automatisch gecompenseerd en verrekend opzichtens elkaar, zonder dat de prijs na de verrekening minder kan bedragen dan het minimumforfait zoals bepaald in de offerte/overeenkomst.
25.3. Meerwerken die geen betrekking hebben op de bestelling/opdracht, zullen het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke af te sluiten overeenkomst tussen DE GROOTE GASTON en de Klant.
Artikel 26 - Vergunningen
26.1. In het geval De Klant een rechtspersoon is waarvoor DE GROOTE GASTON in onderaanneming werkt, erkent de Klant dat zijzelf steeds verantwoordelijk is voor het beschikken over de vereiste nodige signalisatievergunningen voor openbare wegenwerken.
Artikel 27 - Oplevering / Klachten
Zichtbare gebreken/ non-conformiteit
27.1. De Klant dient meteen na de oplevering van de Diensten een controle uit te voeren op zichtbare gebreken of non-conformiteit. De Klant dient verborgen gebreken of non-conformiteit schriftelijk te melden aan DE GROOTE GASTON binnen de 48u na de oplevering van de Diensten bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de Diensten te hebben aanvaard zoals ze zijn opgeleverd.
27.2. Indien tijdens dit moment van controle opmerkingen/ zichtbare gebreken worden genoteerd, zal in onderling overleg een datum worden vastgelegd, waarop deze kosteloos door DE GROOTE GASTON zullen worden verholpen.
Verborgen gebreken en garantie
27.3. Tenzij anders aangegeven in het bijzonder bestek of de overeenkomst, wordt een waarborg gegeven voor verborgen gebreken, vanaf het moment van de voltooiing van de Diensten, gelijk aan:
- Zes (6) maanden voor tijdelijke markeringen;
- Eén (1) jaar voor wegenverf of tweecomponentenverf;
- Drie (3) jaar voorgevormde thermo- en koudplasten;
- Zes (6) jaar voor permanente tapemarkeringen.
27.4. De Klant dient elk verborgen gebrek – op straffe van verval – uiterlijk 48 uur na ontdekking ervan en binnen de garantietermijn als vermeld in Art 27.3 schriftelijk aan DE GROOTE GASTON mee te delen.
27.5. DE GROOTE GASTON behoudt zich het recht voor om samen met de Klant, ter plaatse de gebreken te gaan vaststellen en de oorzaak ervan na te gaan.
Artikel 28 - Aansprakelijkheid
28.1. Zonder afbreuk te doen aan het algemeen karakter van Art. 15, beperkt de aansprakelijkheid van DE GROOTE GASTON zich in elk geval – naar eigen keuze en inzicht van DE GROOTE GASTON – tot het (opnieuw) uitvoeren van de ontbrekende of gebrekkige Diensten.
28.2. Indien partijen besluiten dat de heruitvoering van de Diensten niet (meer) mogelijk of zinvol is, heeft de Klant recht op een terugbetaling van de prijs van de ontbrekende of gebrekkige Diensten.
Artikel 29 - Advies
29.1. DE GROOTE GASTON adviseert de Klant omtrent welke Goederen het meest geschikt zijn, alsook omtrent het gebruik ervan. De Klant erkent dat het advies van DE GROOTE GASTON steeds op vrijblijvende basis wordt verstrekt en slechts een richtlijn betreft.
Artikel 30 - Annulering door de Klant
30.1. Na het sluiten van de overeenkomst kan de Klant niet (geheel of gedeeltelijk) annuleren, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
30.2. In het geval de Klant alsnog zou overgaan tot enige vorm van annulering of verbreking, is DE GROOTE GASTON gerechtigd om alle kosten voor reeds geleverde Goederen aan de Klant aan te rekenen verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van de totale prijs van de bestelling, met een minimum van 250 euro (excl. BTW), onverminderd het recht van DE GROOTE GASTON om een hogere schadevergoeding te vorderen.
Artikel 31 - Wijze van levering en risico-overgang
31.1. Tenzij indien uitdrukkelijk anders overeengekomen of wanneer de Klant de Goederen op het verkooppunt van DE GROOTE GASTON afhaalt, worden goederen steeds Ex Works (Incoterms® 2020) geleverd op de maatschappelijke zetel van DE GROOTE GASTON. De overdracht van risico voor beschadigingen, vernietigingen en verdwijningen met betrekking tot de geleverde goederen gaat bijgevolg over op het ogenblik van de effectieve levering (m.n. het ter beschikkingstellen van de Goederen door DE GROOTE GASTON).
Artikel 32 - Eigendomsvoorbehoud
32.1. DE GROOTE GASTON behoudt zich de eigendom van de aan de Klant geleverde Goederen voor, zelfs wanneer de verwerking reeds heeft plaatsgevonden en er aldus sprake is van incorporatie van de Goederen en dit zolang de Klant de prijs, kosten, intresten en alle andere toebehoren betreffende de bestelling niet volledig heeft betaald.
32.2. Vóór het moment van eigendomsoverdracht is de Klant niet gerechtigd om de Goederen te vervreemden, verwerken, gebruiken, om te vormen, over te dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken. Er wordt tussen partijen overeengekomen dat de verschillende transacties/contracten tussen hen worden aanzien als deel uitmakend van één economisch geheel en dat DE GROOTE GASTON altijd een eigendomsvoorbehoud heeft op de Goederen op dat moment in het bezit van de Klant, zolang de Klant een openstaande schuld heeft tegenover DE GROOTE GASTON.
Artikel 33 - Non-conformiteit/zichtbare gebreken
33.1. De Klant dient direct bij levering/afhaling van de Goederen een eerste verificatie uitvoeren, die onder meer betrekking heeft op hoeveelheid en gewicht, afmetingen, zichtbare gebreken. De Klant dient ingevolge dergelijke verificatie enige non-conformiteit en/of elk direct zichtbaar gebrek – op straffe van verval – onmiddellijk mee te delen.
33.2. Indien geen klachten worden meegedeeld conform Art. 14.3 en 33.1, wordt de Klant geacht de levering te hebben aanvaard.
Artikel 34 - Verborgen gebreken
34.1. Tenzij wanneer er een bijkomende commerciële garantie geldt, kan de Klant schriftelijk of elektronisch een klacht indienen gedurende een termijn van maximaal 4 maanden volgend op de levering. De Klant dient elk verborgen gebrek – op straffe van verval – uiterlijk 48 uur na ontdekking ervan schriftelijk aan DE GROOTE GASTON mee te delen.
34.2. Op straffe van onontvankelijkheid van de klacht moet de Klant kunnen bewijzen dat zij de Goederen zowel voor als na het ontdekken van het gebrek correct heeft bewaard. Na het constateren van enig gebrek is de Klant verplicht om het gebruik/verwerking van de betreffende Goederen onmiddellijk te staken en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en te laten ter voorkoming van (verdere) schade op straffe van onontvankelijkheid van de klacht.
34.3. DE GROOTE GASTON behoudt zich het recht voor om samen met de Klant, ter plaatse de gebreken te gaan vaststellen en de oorzaak ervan na te gaan.
34.4. Eventuele terugzending van de door DE GROOTE GASTON geleverde Goederen dient eerst schriftelijk door DE GROOTE GASTON te worden goedgekeurd en dient te gebeuren conform de instructies van DE GROOTE GASTON. Bij gebreke aan dergelijk akkoord zullen alle retourzendingen geweigerd worden en zullen alle daardoor ontstane kosten aan de Klant worden doorgerekend.
Artikel 35 - Aansprakelijkheid
35.1. Zonder afbreuk te doen aan het algemeen karakter van Art. 15, beperkt de aansprakelijkheid van DE GROOTE GASTON zich in elk geval – naar eigen keuze en inzicht van DE GROOTE GASTON – tot (i) het (opnieuw) leveren van de ontbrekende of gebrekkige Goederen, of (ii) de terugname van de gebrekkige Goederen met creditering aan de klant, of (iii) creditering van de prijs van de ontbrekende Goederen.